S&P Global Mobility hebben in een rapport genaamd ‘Winter is coming’ gemeld dat de energiecrisis de autoproductie in Europa de komende tijd tot wel 40% zou kunnen beperken. Door hoge energieprijzen en energietekorten zouden er zelfs tijdelijke productiestops kunnen komen.
Het is dan ook vooral de auto-industrie die het volgens de marktonderzoeker zwaar krijgt vanwege de energiecrisis. Eerder werd er een productie van 4 tot 4,5 miljoen auto’s per kwartaal in Europa verwacht door S&P, maar vanaf het komende kwartaal is die verwachting een stuk lager. Eerder werden de verwachtingen ook al minder vanwege chiptekorten en coronabeperkingen en deze nemen nu dus verder af vanwege de energiecrisis.
S&P verwacht dat de productie in Europa zou kunnen teruglopen tot 2,75 tot 3 miljoen auto’s per kwartaal en deze zou zelfs heel 2023 kunnen aanhouden. Voorheen lagen de energiekosten per geproduceerde auto rond de 50 euro, nu is dat bedrag opgelopen naar 6787 tot 773 euro per auto. Autofabrikanten zouden hierdoor de productie van auto’s zelfs helemaal stil kunnen leggen, omdat het niet meer rendabel is. Dit zou volgens S&P met name bij kleinere fabrieken kunnen gebeuren. In deze voorspelling spelen ook mogelijke energietekorten nog een rol, vooral als de winter eventueel streng wordt.
De gevolgen hiervan zullen niet alleen in Europa voelbaar zijn, maat ook in de rest van de wereld. Er worden namelijk veel onderdelen, die ook elders in de wereld gebruikt worden, in Europa geproduceerd. Ook die fabrieken hebben natuurlijk last van de energiecrisis, waardoor er wereldwijd nog langere levertijden kunnen ontstaan voor nieuwe auto’s.